1.7.06

LANGSTON HUGES / JAG LÄRDE KÄNNA FLODER...


















Langston Hughes
1902 - 1967

JAG LÄRDE KÄNNA FLODER...

Jag lärde känna floder:
Jag lärde känna floder gamla som världen själv och äldre än
flödena av mänskligt blod i människans ådror.

Min själ blev djup som floderna.

Jag badade i Eufrat när gryningen var ung.
Jag byggde min hydda nära Kongo och den vaggade mig till ro.
Jag for uppåt Nilen och byggde pyramider.
Jag lyssnade till sångerna vid Mississippi när Abe Lincoln

återvände till New Orleans, och jag såg det gyttjiga skötet spegla solskenets guld.
Jag lärde känna floder:
Gamla mörka floder.

Min själ blev lika djup som floderna.



Tolkning: Bo I. Cavefors

Tolkningen har publicerats vid ett flertal tillfällen, första gången i Arbetet den 29.9.1957, senast i boken Tagelskjortan, Johan Hammarströms förlag, 2004

Copyright©Bo I. Cavefors 1957 - 2006

No comments: