
Bo I. Cavefors
VAD ÄR REVOLUTIONÄRT?
Under 1800-talet omdisciplineras undersåtarna i Europa till att passa in i statssystem byggda på hegeliansk rättsfilosofi. Platon avlivas och förpassas in i den feodala värld han rekommenderat. Istället tar den hämningslösa kapitalismen över makt i alla dess former, såväl när det gäller avgöranden om krig eller fred, den tekniska utvecklingen eller människors tro, tanke och frihet. Kapitalisterna undergräver förutsättningarna för societas civlis och skapar ett reaktionärt klassamhälle som i alla dess former förkastas av de konservativa revolutionärer som istället strävar efter och kräver ett socialt samhälle där politisk makt inte överordnas utan underordnas den civila världen och civila värderingar.
Enligt Panajotis Kondylis är traditionell konservatism ett fenomen av samma slag som reformation/motreformation och upplysningstid. Under 1900-talet kämpar Tysklands konservativa revolutionärer för ett socialt stabilt samhälle med platonskt feodala drag, vilket innebär att man föraktar såväl det wilhelminska KejsarTyskland som Weimarrepubliken. Carl Schmitt, Ernst Niekisch, Eduard Statler, Arthur Moeller van den Bruck, Edgar Jung, Wilhelm Stapel och bröderna Ernst och Friedrich Georg Jünger, menade att en social revolution som leder till det borgerliga samhällets kollaps är nödvändig om man vill komma fram till ett verkligt nationellt Tyskland med bevarade regionala skillnader. Men medan Niekisch, likt Lenin i pamfletten Vad bör göras, föraktar arbetaren och vill att en intellektuell elit bygger det framtida samhället, ser bröderna Jünger arbetare och soldater som revolutionens avantgarde. I Psykonauterna skriver Ernst Jünger om Arnold Böcklins målning Der Abenteuer, om äventyraren som urtypen för den konservative revolutionären: ”Jag minns en målning jag såg innan jag ens kunde läsa, Äventyraren: en sjöfarare, en ensam konkvistador, går i land på en okänd ö. - - - I äventyret finns livet; vi andas fortare, döden kommer närmare”. Underförstått: hade första världskriget inte brutit ut 1914 hade de konservativa revolutionärerna tvingats provocera fram det, eftersom ”kriget ger oss allt detta, det stora, det starka, det högtidliga” (Jünger). Jung menade att i skyttegraven skapas den ”överborgerliga” människa som präglas av heroism och offerberedskap, en attityd som även andra romantiker och outsiders förfäktat: Fichte, Bismarck, Nietzsche. 1900-talets tyska konservativa revolutionärer tillhörde samtliga den enda procent av nittonåringar som slutade skolgången med en examen som gav tillträde till universiteten, som studerat efter ett schema med latin och grekiska, matematik och tyska som prioriterade ämnen. De utbildades inte till att tjäna den industrialiserade kapitalistiska värld de växte upp i: de utbildades för att bekämpa denna värld styrd av en borgerlighet som osaligt pendlade mellan Biedermeier och en selektivt inandad doft av reflexiv modernism. Bröderna Jünger och de andra konservativa revolutionärerna formades under en tid då den ytliga liberala fest, som ledde fram till fascism och nazism, pågick som värst. Jüngers och de andras värderingar skapade snabbt fiendskap praktiskt taget överallt, hos kapitalister och marxister, hos socialister och liberaler, bland nationalsocialister och industrialister och parlamentarister. Niekisch konstaterade att socialdemokraterna var ett toppstyrt och icke-revolutionärt parti under ledning av en samling populistiska liberaler. Andra såg socialdemokratin som reaktionärer, att revolutionen 1918 i verkligheten var en restauration där det liberala borgerskapet lockat till sig socialdemokrater och uniformerat om dem till ”systemets främsta skyddstrupper” (Zehrer). Som alternativ till denna flygsandsliberalism propagerade de konservativa revolutionärerna för hänförelse och karismatisk offerberedskap. Den attityden finns redan i Friedrich Nietzsches Die Geburt der Tragödie, den förnyas i Thomas Manns Betrachtungen eines Unpolitischen och bekräftas av Oswald Spengler i Untergang des Abendlandes. Carl Schmitt hänvisade till Donoso Cortés förhoppningar om en gran contienda, den sista, stora och avgörande striden mot socialisternas ateism. Martin Heidegger karakteriserade försöken till konservativ revolution som en ångestladdad politisk viljeyttring; dock ej ångest i betydelsen fruktan utan som en ”speciell katolsk ångest” inför modern teknik, och den historiska rotlöshet som framför allt utmärkte det protestantiska Tyskland. Niekisch menade att teknik var detsamma som modernismens kannibalism. Slutsats: den så kallade freden som slöts i Versailles innebar visserligen att segrarna hade segrat, men uppmanade samtidigt de tyska konservativa revolutionärerna att göra sig redo för nya skyttegravar.

Medan Preussens konservativa av äldre skolan såg kejsardömet som garant för statens företräde framför enskilda intressen, menade Niekisch att stat skall byggas utifrån en av honom själv idealiserad ”Volksgeistmetaphysik”, det vill säga: staten är folket. Jünger och Schmitt (och Georges Sorel) såg myten som äkta ”livsinstinkt” för att skapa entusiasm och mod, för att existentiellt och subjektivt klargöra boskillnaden mellan vän och fiende. I stället för pouvoir constituant förordade de att makten rekonstrueras när staten slagits till grus och aska. Eller med drottning Kristinas spetsiga formulering: den som odlar vänskap med alla har till slut inte en enda riktig vän.


Ernst Jünger sympatiserade med desperadon, dynamitarden: ”Vårt hopp står till unga febriga människor - - - som med sprängämne skapar en ny hierarki”. Jünger talar om revolt mot décadence i surrealistisk tappning men förordar décadence i anarkisk eller anarkistisk tappning. Jünger talar i citatet ovan om lantproletarietet i Schleswig-Holstein, där småbönder och statare gör uppror 1928-1930. För Jünger är lantbrukets proletärer vad bolsjevikerna är för Niekisch, militanta stormtrupper som attackerar det rådande maktsystemet. Förbittrad kommenterar han Hitlers ovilja att stödja statarnas och småböndernas uppror eftersom ”rörelsen”, ”partiet” i så fall skulle drabbas av partiförbud, upplösas och försvinna ur den rådande maktsfären. Istället för att solidarisera sig med bombkastarna lovar Führern att rikligt belöna den som blir angivare. Jämförda med småbönder och lantarbetare är, kommenterar Jünger, såväl nazister som kommunister avskyvärda småborgare.
Minsta gemensamma nämnare för dessa sinsemellan olika tyska konservativa revolutionärer är viljan att störta den parlamentariskt pluralistiska staten – för att stärka staten, för att få till stånd en karismatisk nation där det finns samhörighet, gemenskap, mellan medborgare och makt. Alltsammans bär ett drag av Sparta. Det starka inslaget av militär nationalism i tysk nationalism är följden av att officerare och furstemakt (ofta samma sak…) från mitten av 1700-talet och ett par hundra år framåt dominerade landets sociala liv. Mirabeau konstaterade att Tyskland inte var ett land med en armé utan en armé med ett land.
1.Niekisch råkade illa ut. Hans tidskrift Widerstand förbjöds 1934, han häktades 1937, dömdes 1939 till livstids tukthus, befriades (förlamad och blind) 1945 av sovjetiska armén.

Ernst Jünger Psykonauterna. Rus och droger, Cavefors 1978 (Ny upplaga utkommer på Johan Hammarströms Bokförlag, våren 2007)
Panajotis Kondylis Konservatismus, Klett-Cotta 1986
Stefan Breuer Anatomie der Konservativen Revolution, Wissenschaftliche Buchgesellschaft 1993
Bo I. Cavefors agere contra, Kalle Hägglunds Bokförlag 2003
Illustrationerna:
Tysk skyttegrav från första världskriget
Ernst Jünger och Carl Schmitt i roddbåt på Lac de Rambouillet 1941
Kapen Jünger med kompani på väg mot Paris 1940
Ernst Jünger i Paris 1941
Omslaget till svenska utgåvan av Psykonauterna 1978
Copyright©Bo I. Cavefors 2006
No comments:
Post a Comment